7 oktober 2022

Beste ouder(s), verzorger(s),

In deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:

Afstemming onderwijs

Aanmeldingen broertjes & zusjes

Winnaars Efteling

De Hortus opleidingsschool & nieuwe collega

Afstemming onderwijs

Zoals aangegeven in de vorige nieuwsbrief zouden wij u informeren over de manier waarop wij afstemmen op de verschillende onderwijsbehoeften van ieder kind.

Op De Hortus bieden wij vanaf groep 5 voltijds hoogbegaafdenonderwijs (HB) aan. In alle reguliere groepen bieden wij differentiatie aan; het onderwijs wordt afgestemd door herhaling te bieden aan kinderen die dit nodig hebben om de basisdoelen te bereiken en uitdaging te geven aan leerlingen die de basisdoelen al hebben behaald en op dat moment laten zien meer nodig te hebben.

In de groepen stemt de leerkracht dit af door keuzes te maken in de verwerkingsopdrachten, verlengde instructies te geven, er wordt gewerkt met methodesoftware op niveau van het kind, bij rekenen wordt in de onderbouw voorafgaand aan een nieuw blok de toets gemaakt, zodat in beeld wordt gebracht wat een leerling al beheerst (en dus niet meer hoeft te leren), er wordt gewerkt met Junior Einstein én er worden uitdagende en verdiepende opdrachten gegeven op verschillende vakgebieden.

Daarnaast zijn er leerkrachten die buiten de klas extra herhaling én uitdaging verzorgen in groep 1 tot en met 8 voor kinderen die dit nodig hebben. Dit gebeurt op taal- en rekengebied, begrijpend lezen, sociaal-emotionele- en algemene ontwikkeling.

Ook is er een plusgroep voor groep 3 (hierbij sluiten ook leerlingen van groep 2 aan) en groep 4 die wordt verzorgd door onze HB-expert Nicky. Kinderen uit groep 5 tot en met 8 die extra uitdaging kunnen gebruiken sluiten op verschillende momenten aan bij de HB-groep voor bijvoorbeeld wiskunde, filosofie, Nieuwsbegrip en Spaans.

In alle groepen observeert onze HB-expert de leerkracht en kinderen om tips te geven over het begeleiden van kinderen met een cognitieve voorsprong. Dit verhoogt onze onderwijskwaliteit, omdat het afstemmen op ieder niveau onze aandacht heeft.

Het afstemmen op verschillende niveaus wordt per periode gepland en geëvalueerd. We stemmen af op subgroepen en bieden nadrukkelijk geen individueel onderwijs. Dit betekent dat er grenzen zijn aan onze mogelijkheden, zowel in herhaling als verrijking.

Aanmelding broertjes & zusjes

Het aantal rondleidingen op onze school is enorm gestegen ten opzichte van vorig jaar. Wekelijks bellen ouders onze school voor een kennismakingsgesprek. Vaak worden enthousiaste verhalen van ouders die hun kind al op De Hortus hebben als voornaamste aanleiding genoemd; dank voor het vertrouwen én het uitdragen van uw tevredenheid, u bent de beste reclame voor de school!

Wij hebben voldoende ruimte in de school om nieuwe kinderen een plek te bieden. In overleg met het bestuur is afgesproken dat we de groepen in 1/2 beperkt willen houden tot een maximum van 25 leerlingen. Dit betekent dat we streven naar een instroomgroep wanneer we over die limiet gaan met nog een flinke periode tot de zomervakantie. Met hierbij de kanttekening dat we hier ook het personeel voor krijgen met het huidige lerarentekort. De meeste rondleidingen die we nu hebben zijn overigens voor kinderen van 2 á 3 jaar oud die pas na de zomer instromen.

Wanneer u thuis een kind heeft dat nog niet naar school gaat, maar dat u wél in de toekomst naar onze school wil laten gaan (net als de oudere broer of zus) vragen wij u om uw kind nu al aan te melden. Ook wanneer het pas net 2 jaar is. Wij kunnen hen opnemen in de leerlingprognose en hier op anticiperen met de formatie van leerkrachten in de nabije toekomst.

U vindt de aanmeldformulieren van onze school op onze website: www.basisschooldehortus.nl Onder het kopje ‘Kennismaken’ – ‘Aanmelden’ kunt u de formulieren downloaden en mailen aan directie.hortus@degroeiling.nl

Alvast hartelijk dank hiervoor!

Winnaars Efteling

Enige tijd geleden heeft BuroToob, het reclamebureau dat ons logo en huisstijl heeft ontworpen, een prijsvraag uitgezet waarmee Eftelingkaartjes te winnen waren. Vandaag hebben zij de winnaars bekend gemaakt en de Eftelingkaartjes uitgereikt. De gelukkige winnaars zijn Cornelis uit groep 1A, Olivia uit groep 4, Abel uit groep 6 en Tasnim uit groep 8. Van harte gefeliciteerd en we wensen jullie een hele fijne dag!

De Hortus opleidingsschool & nieuwe collega

Onze stichting, De Groeiling, vindt het belangrijk om goede leerkrachten op te leiden die in de toekomst onze collega kunnen zijn. Ook wordt er gewerkt met een incompany-traject van de Groeiling met de Leidse Hogeschool en de Driestar Pabo in Gouda. Hierbij worden zij-instromers van buiten het onderwijs na een assessment in twee jaar gereed gemaakt voor het beroep van leraar basisonderwijs. Zij gaan een dag per week naar de opleiding en staan drie tot vier dagen per week onder begeleiding van een leerkracht voor een groep.

Joyce de Bruijn, leerkracht van groep 3, is bovenschools schoolopleider en begeleidt in die rol studenten en begeleiders bij hun studie en praktijk. Om deze reden gaat zij ook een zij-instromer begeleiden in groep 3. Haar naam is Monique van den Hoven en komende maandag zal zij starten naast Joyce in groep 3 op de maandag tot en met woensdag. Joyce houdt de eindverantwoordelijkheid voor de groep op deze dagen en zal zelf ook blijven lesgeven. Monique zal zich binnenkort in de Kwieb-omgeving van groep 3 verder voorstellen aan de ouders van deze groep.

In groep 5, 6, 7 en 8 hebben wij ook studenten van de Hogeschool Utrecht en in groep 3 en 4 hebben wij twee onderwijsassistenten in opleiding. We zijn er trots op hen een leerplek te kunnen bieden!

Vriendelijke groet, namens ons team,

Martine Schonenberg

information information